Nejspíš to pro vás bude šok, ale 79 % návštěvníků vašeho webu nečte texty. V tomto videu vám ukážu, jak předávat informace návštěvníkům webu chytře.
Weby nejsou noviny, které většina lidí přečte od začátku do konce. Na webu to udělá jen zhruba 16 % z nich. To vyplývá z průzkumu, který se pravidelně opakuje s velmi totožnými výsledky napříč roky i různými kulturami.
Těchto 16 % lidí jsou většinou ti, kteří už znají autora, nebo nějakým způsobem ví, že obsah stojí za to. Mají důvěru, že se pro sebe z textu dozví užitečné informace.
Jako tvůrci svého webu a marketeři však chceme předat co nejvíce informací, když už na náš web někdo zavítá. Investujeme mnoho času a financí do obsahu. No a pak zjistíme, že ho většina lidí nečte.
To neznamená, že texty vůbec nevnímají, ale takzvaně obsah na webu skenují. Návštěvník přijde na web a nejdříve se snaží rozpoznat, jestli je obsah důvěryhodný a nepůsobí podezřele.
Co může působit na první pohled podezřele? Může to být například adresa webu, u které svítí „nezabezpečeno“ nebo je to free doména. Také design může působit jako z 90. let s divnými barvami, animacemi a nepřehledným formátováním. O designu si více řekneme v dalším videu.
Pokud projde web první vizuální kontrolou, tak přichází na řadu samotný obsah a čtenář začíná skenovat texty.
Existuje spousta dalších typů skenování obsahu, tohle jsou ty základní. Jde o to pochopit principy, jak lidé stránky skenují a čtou, protože díky tomu můžeme nejpodstatnější informace umístit právě do zóny jejich pozornosti.
Je klíčové dbát na správnou strukturu obsahu a dodržovat tato pravidla:
Používejte v textu nadpisy a podnadpisy. Zároveň v nich buďte velmi struční (cca. 60 znaků) a srozumitelní, aby po jejich přečtení bylo jasné, co texty obsahují. Zároveň pokud zaujmete nadpisem, tak je velká pravděpodobnost, že se čtenář pustí i do textu, aby se dozvěděl více.
Díky jasným nadpisům čtenář rychleji najde to, co hledá, a co ho nejvíce zajímá.
Nejvíce pozornosti čtenář věnuje prvním řádkům na stránce a pak pokud zaujmete, tak prvním slovům v odstavcích.
Proto si dejte záležet na úvodním odstavci a řekněte v něm to nejdůležitější. Jestliže zaujme, tak máte druhou šanci i v následujícím.
Dělejte často nové odstavce (zhruba co 3-6 řádků), máte tak více možností zaujmout. Čtenář se začte do krátkého odstavce s větší pravděpodobností, než když vidí dlouhý souvislý text na půl stránky. Zároveň texty by neměly být přes celou šířku webu, ale zhruba na šířku 600 – 700 px.
Při skenování obsahu dobře pomáhají vizuálně odlišné prvky, který slouží jako záchytné body. Mohou to být např.:
Také v textu můžete mít výrazné prvky jako vložené obrázky, bloky s jinou barvou pozadí, tabulky, citáty, reference, reklamy a podobné vizuální prvky. Tyto prvky rovněž skenování obsahu podporují. Nicméně u lidí, kteří se začetli a čtou celý text, tyto prvky narušují čtení. Z průzkumu vyplývá, že se u takového vizuálního prvku přepnou ze čtení do módu skenování. Ale většina lidí stejně skenuje. Záleží tedy na druhu obsahu a našem záměru.
Každopádně vždy se snažte psát stručně a srozumitelně. To je něco, co taky výrazně pomáhá se čteností i skenováním.
Při dodržování těchto principů budete mít hlavně spokojenější návštěvníky webu a jako druhý efekt to bude mít pozitivní vliv na SEO. Lidé budou trávit více času na webové stránce při skenování obsahu, sníží se míra okamžitého opuštění stránky a to je impuls pro vyhledávače, že stránka má kvalitní obsah. Vyhledávače ji tedy doporučí více lidem.
Věřím, že jsem vám pootevřel nové možnosti, jak vnímat texty na webu a pomůže vám to získat si spokojenější „skenovače“ svého webu. Pokud byste potřebovali pomoci s texty na web, tak oslovte copywritera na marketingsusmevem.cz.
No a jestli pro vás byl tento článek přínosný, tak budeme rádi za váš palec nahoru a sdílení. Třeba pak bude více čitelnějších webů pro nás všechny. Mějte se krásně a s úsměvem.
To je hezký a hlavně úpřimné.
Četl jsem až do konce.
Zdraví
Pepa