Když o svém produktu nebo službě tvrdíte něco, tak to má určitou váhu, ale když o tom mluví vaši zákazníci, tak ta váha je 100x násobně větší.
V tomto videu a článku vám prozradím magickou sílu sociálních důkazů a jak je prezentovat.
Člověk podléhá zákonům přírody stejně, jako ostatní bytosti na této planetě. A při rozhodování se probouzí pud podlehnout stádu. Je to tak, ve většině případů nemáme rádi nové věci. Nechceme si příliš zvykat na inovace.
Chceme něco, co už jsme si sami vyzkoušeli nebo vyzkoušel někdo před námi a měl s tím dobrou zkušenost. Nechceme být první a už vůbec ne při nákupu nebo využití služby.
Proto v nákupním rozhodovacím procesu hrajou obrovskou roli tzv. sociální důkazy. To můžou být například recenze, reference, hodnocení, počty to se mi líbí a podobně. Prostě důkazy „stáda“, že už je to vyzkoušeno a je to v pořádku.
Nebo i např. když jdete v létě ulicemi neznámého města a chcete se zastavit na oběd. Vedle sebe jsou dvě restaurace v jedné skoro nikdo není a v druhé to žije. Která vám přijde, že bude lépe vařit?
Já většinou, pokud je to něco v čem se moc neorientuji, tak se zeptám přátel, jestli už mají s něčím podobným zkušenost a pokud ano, tak dám na jejich doporučení.
Nebo hledám na internetu. Pokud jde o produkty, tak většinou zavítám na Heureku, najdu si kategorii produktů, který potřebuji a vidím ty nejprodávanější. Zkontroluji u nich recenze, samozřejmě kouknu na ty negativní, abych věděl co nejvíce na daném zboží lidem vadí. No a pak objednám první produkt v pořadí prodávanosti, který odpovídá ceně, kterou jsem ochoten zaplatit a má přijatelné recenze. Máte to podobně?
Když se podíváme na e-shop s tím zeleným skřetem „Alzákem“, tak to je velmi dobrý příklad, protože tam těch sociálních důkazů najdeme spoustu. Vidíte hodnocení v podobě hvězdiček, kolik lidí si produkt koupilo a kolik jich ho doporučuje. Nebo taky, že produkt je spolehlivý a má nízkou míru reklamovanosti.
U zboží a produktů si tohle e-shopy a prodejci uvědomují a sociální důkazy potenciálním zákazníkům ukazují. Ale u služeb ta situace mnohdy taková není.
Já jsem např. v minulosti hledal zedníka v okolí. Bohužel známí neměli žádné doporučení na někoho, takže jsem musel hledat na internetu. Překvapilo mne, že web se zednickými pracemi najdete jen u větších firem, ale já hledal spíše jednotlivce.
OK, tak aspoň jsem našel pár profilů na Firmy.cz. Ale většinou tam bylo jen jméno, telefon a odkud ten člověk je. A u zedníka fakt chcete vědět nějaké reference. Nakonec jsem to risknul, jednomu zavolal a vše dopadlo dobře. Je to, ale velmi nejistý pocit.
Takže ať už máte své produkty nebo poskytujete služby, tak uvádějte sociální důkazy. Pojďme si projít, co vše lze využít a kde je můžete ukázat.
Počet hvězdiček ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ a k tomu krátké hodnocení 💬 je skvělý způsob, jak rychle předat potenciálnímu zákazníkovi důkaz, že objednávka stojí za to.
Pokud máte web, tak tyto hodnocení ukazujte na webu všude, kde to jen jde.
Takové hodnocení vám zákazníci mohou psát i na profily ve firemních katalozích jako je Google Business nebo Firmy.cz a hodnocení se pak ukazuje u vašeho profilu ve vyhledávání. Nebo taky, pokud máte Facebookovou stránku (ne profil, ale stránku), tak lze si hodnocení aktivovat a sbírat i tam.
Každopádně si vyberte jedno místo, kde vám lidé mají tyto hodnocení psát a směřujte je tam. Je blbost posílat lidi na 4 místa, aby vám tam vložili hodnocení.
Pokud lidé se k vám dostanou spíše přes vyhledávání, tak bych volil posílání hodnocení na Google (pokud však máte cílovou skupinu ve věku 50+ tak možná spíše firmy.cz) no a pokud s lidmi spíše komunikujete na Facebooku, tak tam. Jestliže nejvíce využíváte web, tak jako my, tak hodnocení získávejte formulářem na webu.
Na web pak můžete vložit i hodnocení z Facebooku, jako např. tady:
Skvělým znázorněním a sociálním důkazem jsou ukázky vaší práce.
Pokud máte produkty, tak fotky zákazníků, kteří produkt používají vydá za tisíc slov.
U služeb to mohou být fotky buď výsledku nebo taky fotky při plnění služby.
Např. u kadeřnice to mohou být výsledky v podobě účesu, u stolaře vyrobený kus nábytku nebo fotka z dílny, jak na tom pracuje.
Pokud to váš obor umožňuje, tak úžasné bývají porovnání před a po.
U nás na webu najdete právě ukázky námi vytvořených webů a u některých i jak vypadal původní web a jak nový.
[twenty20 img1=“1949″ img2=“1948″ offset=“0.5″ hover=“true“]Tyto fotky se pak dají sdílet i na sociálních sítích, označíte daného zákazníka a velmi navýšíte svou kredibilitu. Nám zákazníci posílají fotky se svým novým webem a my je takto sdílíme na sítích.
Přínosným potvrzením, že nejste první zákazník je i to, že na webu je Facebookové tlačítko To se mi líbí a u něj počet lidí, kolik na něj kliklo.
Nebo taky na registrační stránce kolik lidí se již zaregistrovalo. Odpadá tím strach z registrace.
U objednávky to zase může být celkový počet zákazníků. My uvádíme např. celkový počet webů, které jsme vytvořili.
Zajimavou službou je aplikace Notifikuj, která vám na stránky vloží takový vyjížděcí prvek, který zobrazí, že právě někdo nakoupil nebo se na stránce zaregistroval. Určitě vyzkoušejte.
Úžasným sociálním důkazem, který ovšem není pro každého, je ukázat s kým spolupracujete. Pokud pracujete pro nějaké známé značky, které lidé znají, tak určitě ukažte na svém webu jejich loga.
Nebo pokud pracujete pro nějaké známé osobnosti, tak společná fotografie je velmi přínosná. Tohle jsem viděl např. v čekárně u svého zubaře, kde visely fotografie s národním týmem hokejistů a různými herci a osobnostmi. Tohle dodá důvěru.
Skvělé mohou být taky recenze. Ty však nebývají tak časté a ne ke všemu se hodí. A ty tolik neovlivníte, protože ty bývají publikované na cizích webech a na vás odkazují.
Každopádně, když na vás nebo váš produkt udělá někdo pozitivní recenzi, tak to bude mít velký přínos.
Tak co už uvažujete, jaké všechny sociální důkazy využijete a kde je budete uvádět? Doporučuji využít všechny druhy a umístit je kde se dá. I kdybyste neměli web a nedělali žádnou reklamu, tak sociální důkazy jsou to, co vás bude skvěle propagovat a díky čemu budete prodávat své produkty a služby.
V příštím videu vám ještě prozradím, jak by měla vypadat silná reference, která prodá za vás.
Budeme taky rádi za váš sociální důkaz, že nám dáte pod článkem palec nahoru, aby lidi viděli, že má přínos a přečetli si jej taky. Děkujeme za něj a mějte se zatím krásně a s úsměvem :).