Je rozdíl mezi jen tak nějakou referencí a silnou referencí, která sama o sobě dokáže prodat vaše produkty nebo služby. V tomto článku a videu vám ukážu návod, jak získat silné reference.
V minulém videu jsem vám prozradil jakou váhu mají sociální důkazy. Pokud jste jej neviděli, tak se na něj podívejte. Tady se zaměříme konkrétně na jeden z důkazů, kterým jsou reference. Odpovím vám na 2 otázky a to jak získat reference a jak by měla vypadat silná reference.
Možná je ještě dobré zmínit, že referencí je myšleno to, co o vás řekne zákazník ať už textem nebo videem. Nemyslím tím ukázky vaší práce nebo loga s kým spolupracujete. O tom bylo předchozí video.
Pokud čekáte nějaký zázračný způsob, jak získávat reference, tak vás asi zklamu. Ono totiž stačí si o ně říct vašim spokojeným zákazníkům. To je celé.
My například, když vytvoříme klientovi webové stránky, tak po předání webu posíláme formulář s hodnocením naší práce. Tam nám může udělit ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ hvězdičky, podle toho jak je spokojen a napsat krátký komentář.
No a po měsíci mu posíláme podrobnější dotazník s otázkami, které vám ukážu za chvíli, kde od něj chceme referenci. A aby měl klient motivaci nám ji napsat, tak se může těšit na malou odměnu v podobě dárku. Nebojte se do referencí zainvestovat, mnohonásobně se vám to vrátí.
Jelikož si uvědomujeme, jak jsou reference důležité, tak tento proces máme nastavený na automat. Jinak bychom určitě zapomínali si reference brát. My využíváme aplikaci SmartEmailing, ve které se dají nastavit automatické e-maily. Tím pádem po dokončení webu jednoduše zadáme e-mail klienta do formuláře a jemu se zašle námi nastavená série e-mailů, mezi kterými jsou právě i zprávy k získání reference.
A stejný proces si můžete nastavit ať prodáváte cokoliv nebo máte služby jakéhokoliv druhu. Stačí si říct o e-mail s tím, že byste rádi poslali krátký dotazník spokojenosti a třeba i nějaký dárek.
Pokud máte nový produkt nebo nějakou novou službu, tak i zde můžete získat reference velmi rychle. Můžete totiž nechat to vyzkoušet několik lidí zdarma nebo s výraznou slevou. Případně uspořádat soutěž na sociálních sítích, kde výhrou bude právě váš produkt či služba. A za to získat první reference.
Nejsem moc zastáncem toho, aby vám první reference napsali známí. Protože známí většinou nejsou naší cílovou skupinou, takže nedokáží ten přínos popsat jako někdo, kdo je našim cílovým zákazníkem a pro koho má produkt ten největší užitek.
No a dostáváme se tedy k otázce: „Co obsahuje taková dobrá reference?“ V podstatě to jsou odpovědi na 4 otázky:
Při čtení reference potenciální zákazník tady např. zjistí, že daného člověka trápil podobný problém jako jeho. Takže účelem je, aby se ztotožnil s pisatelem reference, začetl se a byl zvědavý, jak to dopadlo.
Lidé většinou uvažují nad cenou, jestli se jim to vyplatí nebo ne nebo taky jestli jim to přinese, to co očekávají apod. Je fér si přiznat, že lidé mají nějaké pochybnosti o to víc důvěryhodnější reference je.
Pochybnosti z předchozí otázky jsou zde vyvráceny. Navíc zde jsou zmíněny přínosy, co to našemu zákazníkovi přineslo.
Zde ještě, co náš zákazník vnímá jako výjimečné na nás, našich službách nebo produktech. Vyzdvihne to, v čem jsme dobří a rozptýlí tak zbytečné obavy u potenciálních zákazníků.
Z odpovědí na tyto otázky pak poskládáme souvislou referenci a pošleme ji klientovi ke schválení. Zároveň si k ní vyžádáme fotku. Výsledek může pak vypadat takto:
Jak vidíte nemusí to být žádná slohová práce, ale takto přijatelně dlouhá reference.
Pokud chcete jít ještě o level výše, tak s vybranými klienty natočte video-referenci. Využijte zase strukturu těch 4 otázek a klidně se ve videu na ně klienta zeptejte. Ani s natáčením si nedělejte velkou hlavu. Vezměte telefon, otočte jej na šířku a natáčejte. Čím přirozeněji to vypadá, tím lépe.
Video-reference mají samy o sobě sílu i když neobsahují přesně tuto strukturu, protože jsou důvěryhodnější. Nechte si natočit video referenci, tak jako my:
Tak už víte, jak vypadá silná reference? Vytvořte si dotazník na sběr referencí, pouvažujte i nad dárkem za vyplnění a také zkuste zautomatizovat proces získávání referencí. Stojí to za to!
To je prozatím vše. Jestli se vám článek líbil, tak budeme rádi, když mu dáte palec nahoru nebo jej nasdílíte. To bude nejlepší reference na něj. Mějte se zatím krásně a s úsměvem.