Zadáváte do vyhledávače slova k vašemu podnikání a doufáte, že váš web vyskočí na první stránce? Nezapadněte v hlubinách druhé a dalších stránek na Googlu. Vylepšete svoji pozici ve vyhledávání, díky informacím z tohoto článku a videa.
Záleží na tom, co napíšete do vyhledávání. Pokud máte osobní web a zadáváte své jméno, vidíte se pravděpodobně na předních pozicích vyhledávání. Jestliže jste instalatér z Brna a zadáte „instalatér Brno“, tak váš web ale může být v nedohlednu.
Na toto téma koluje dokonce jeden vtip:
Víte, kde nejlépe schovat mrtvolu?
…
Na druhou stránku Googlu. 😁
Řekněme si to narovinu, na druhou a další stránky ve vyhledávači zkrátka nikdo nechodí. Pojďme se podívat jak vylepšit pozici vašeho webu ve vyhledávání.
Optimalizace webu pro vyhledávače je označované zkratkou SEO neboli „Search Engine Optimization“. Jde o činnosti, které vedou k lepší pozici webu ve vyhledávání – ať už na Google nebo Seznamu, případně dalších vyhledávačů.
Samotné vyhledávače však SEO nemají v lásce. Jejich primárním cílem je nabídnou ve výsledcích vyhledávání co nejlepší a nejrelevantnější obsah podle toho, co daný člověk vyhledává. Nechtějí uměle podstrčené weby, kde vyhledávající nenajde, to co potřebuje. Proto je složité dostat se na první stránky ve vyhledávání nějakým podvrhem a nekvalitním obsahem.
Vyhledávací algoritmus Google hodnotí každý web, ale i jeho jednotlivé stránky podle několika stovek kritérií, jako jsou např.:
Tato kritéria se dělí na tzv. on-page faktory neboli to, co je uvnitř webu (např. kvalita obsahu) a pak off-page faktory. To jsou věci jinde na internetu vztahující se k našemu webu (např. odkazy z jiných webů).Bohužel v žádném případě nejste schopni ovlivnit vše. Tady jsou ale věci, které můžete udělat jednoduše a hned:
V první řadě získejte odkazy na váš web z jiných kvalitních webů. Jde o tzv. linkbuilding, česky budování odkazů. Je to jedno z důležitých kritérií hodnocení vašeho webu vyhledávačem.
Web, který odkazuje na vaše internetové stránky, by měl být kvalitní. Nerozsévejte odkazy všude možně po internetu. Zapomeňte na telefonní nabídky, které vás přesvědčují, že za pár tisíc korun vás zapíšou do několika stovek webů. V žádném případě!
Odkazy dávají smysl jen v těchto případech:
Přidejte si adresu webu do firemních katalogů na business.google.com a na firmy.cz. Pokud v těchto katalozích ještě nemáte profil, hned si jej založte. Katalogy jsou úzce napojeny na vyhledávače. Díky tomuto profilu se vaše firma nebo podnikání ukáže i na mapách. Dejte si záležet na popisku a vyplňte maximum údajů v profilu.
Využijte i jiné katalogy najisto.cz, zivefirmy.cz a edb.cz, další už moc nedávají smysl, protože už nejsou tolik používané a kvalitní.
Pokud jste aktivní na Facebooku nebo jiné sociální síti, doplňte odkaz na svůj web do profilu vaší stránky.
Také často odkazujte na podstránky svého webu. Například, když zveřejníte nový článek na blogu, sdílejte na sociálních sítích odkaz na něj. V případě, že máte novou službu, sdílejte odkaz na stránku webu, kde se o ní lidé dozví více. Nebo také odkaz sponzorujte v rámci reklamní kampaně na sociálních sítí.
Zapomeňte na výměnu odkazů toho typu, že nějaký web odkazuje na desítky různých webů a vy za to odkážete na něj.
Vybírejte si pouze kvalitní webové stránky, které jsou relevantní a odkaz na váš web se na ně hodí. Skvělým, zdrojem mohou být vaši firemní partneři. Napište společně např. článek nebo návod.
Kvalitu webu nebo-li domain rating si zkotrolujete v nástroji Ahrefs a měla by být vyšší než u vaší domény. Výjimkou může být např. nový blog s malým hodnocením, ale obrovskou přidanou hodnotou a potenciálem růst.
Při odkazování pak nejde o to odkazovat na hlavní stranu vašeho webu. Spíše na daných stránkách najděte téma, které souvisí s některou s podstránek vašeho webu a odkažte přímo na ni.
Odkaz by neměl být pod slovem „zde“ nebo „tady“, ale spíše dejte proklikávací text, který s danou stránkou souvisí.
Stejně jsem to udělal já nyní v textu, kde jsem označil text „domain rating si zkontrolujete…“ a dal jsem do něj odkaz na podstránku webu, která souvisí s tématem, o kterém mluvím. Díky tomuto má daná firma relevantní odkaz na podstránku svého webu a o něco se jí zvýší skóre ve vyhledávání.
Tolik k linkbuildingu. Nyní pojďme přímo na váš web.
Pro vyhledávače je nejdůležitější kvalita obsahu na webu. Ta se dá posoudit tím, že se daný člověk na stránkách zdrží déle a hned neodejte, tedy najde to, co hledal.
Jestli připravíte užitečný obsah, je na vás. Já vám pomůžu s tím, ho správně prezentovat jak návštěvníkům, tak vyhledávačům.
Velmi to spolu souvisí.
Pokud se obsah bude líbit lidem, vyhledávače to poznají. Kvalitní obsah je takový, který sděluje více podstatných či zajímavých informací k tématu než obsah konkurence. Myslete na to – povrchní PR články již dnes nemají v rámci vyhledávání váhu.
Jste přece odborníci ve svém oboru podnikání – přidejte do článku něco, co víte jen vy a jinde se o tom nepíše.
Také je zapotřebí, abychom vyhledávači co nejvíce zjednodušili mapování webu, když na něm hledá obsah.
Při formátování textu myslete na důležité body:
Editor vašich webových stránek určitě umožňuje označit nadpisy jako:
Vždy je takto označte. Vyhledávače pak lépe rozpoznají obsah stránky a čtenářům se strukturovaný text bude lépe číst.
U obrázků na webu se zaměřte na dvě věci:
Vyhledávač bude vědět, co obrázek obsahuje a může ho tak zařadit do dalšího vyhledávání.
Už při nahrávání obrázku na web pojmenujte soubor konkrétním popisem, takže místo IMG23008.jpg ho nazvěte například jako tvorba-webu.jpg. Název souboru vždy pište bez diakritiky a místo mezer s pomlčkou nebo podtržítkem.
Odkazujete v textu na stránkách na související stránky vašeho webu. Když mluvíte o nějaké službě nebo produktu, vložte do textu odkaz na stránku s danou službou nebo odkažte na produkt na svém e-shopu.
Před pár okamžiky jsem zmiňoval strukturu a formátování textu, takže jsem připojil odkaz na předchozí video a článek, kde čitelnost obsahu rozebírám. Dělejte to podobně.
Nebojte se odkázat i na cizí kvalitní webové stránky, které souvisí s tématem textu. Citujte zdroje informací, vědecké poznatky nebo třeba profíky z oboru. Odkaz nastavte, aby se otevíral v novém okně prohlížeče.
Každá stránka na webu by měla být zaměřena na určité klíčové slovo nebo spíše klíčové spojení. To je to, co lidé zadávají do vyhledávání.
Ukážu vám to prakticky v nástroji Marketing Miner, kde se můžete zdarma zaregistrovat. Napíšete zde slovní spojení, které předpokládáte, že lidé vyhledávají právě v souvislosti s konkrétní stránkou na vašem webu. Ověříte si, jestli to tak opravdu je, nebo výraz zadávají jinak.
Také si můžete zadaný výraz napsat přímo na Google, který vám dole na stránce pod výsledky vyhledávání ukáže další související vyhledávací fráze, které lidé používají. Následně si ověříte jejich hledanost v nástroji Marketing Miner.
Nepoužívejte úplně obecné fráze např. „tvorba webu“, kde bude velká konkurence, ale zaměřte se na o něco méně vyhledávanou frázi jako třeba „web pro restaurace“ nebo „tvorba webu Brno“, určitě zde bude menší konkurence.
Pak tato klíčová slova použijte přirozeně v textu, podnadpisu, popisku obrázku a SEO popiscích stránky.
SEO popisky, jinak také Meta Title a Meta Description, jsou titulek a popisek každé jedné stránky na webu pro vyhledávače.
Když se ve vyhledávači ukáže odkaz na váš web, vidíte zde tento titulek a popisek dané stránky. Nejde tedy jen o hlavní stránku webu, ale i o jednotlivé podstránky.
U každé stránky webu by měly být jiné SEO popisky, aby obsahovaly to, co se na dané stránce nachází. V žádném případě nekopírujte stejné popisky na více stránek.
Tento titulek a popisek ideálně na první pohled říkají, co na dané stránce člověk najde a přilákají ho ke kliknutí a přečtení. Myslete na to, že titulek, je jedním z nejzákladnějších atributů v SEO.
Doplňte si tyto SEO popisky k jednotlivým stránkám na webu. Ale pozor – titulek by měl mít 30 až 55 znaků a popisek 130 až 155 znaků. Jestliže máte svůj web ve WordPressu, koukněte se na tento praktický návod, jak nastavit SEO na svém webu:
Máme před sebou poslední velmi důležitou část, kterou je napojení webu na vyhledávač Google. K tomuto napojení slouží tzv. Google Search Console, kterou si založíte jednoduše zde přes svůj gmailový e-mail. Ve videu najdete postup, jak propojit web s Google Search Consolí a vložit do ní sitemapu webu.
Pokud máte nový web, pár dní počkejte, protože stránky webu se do vyhledávače dostávají postupně.
Nicméně si můžete ověřit, které stránky vašich webových stránek jsou ve vyhledávání a s jakými popisky. Stačí do vyhledávače zadat:
site:adresawebu.cz
adresawebu.cz nahradíte samozřejmě svojí adresou webu a tím pádem se vám ukážou všechny stránky vašeho webu, o kterých Google ví.
Pokud byste nechtěli některou stránku ve vyhledávání mít, typicky například děkovací stránku po objednávce nebo nějakou skrytou stránku, u dané stránky v SEO nastavení zaklikněte volbu „noindex“. To je znamení pro vyhledávač, aby tu to stránku vynechal.
Pokud chcete svůj web podpořit i ve vyhledávání na Seznam.cz, podstrčte adresy všech podstránek webu Seznamu tady. A s každou novou stránkou (nebo např. článkem) na blogu byste to měli udělat také. Zařazení do vyhledávání by pak mělo být rychlejší.
Proč je optimalizace webů tak důležitá popisuje SEO specialistka Michaela Novotná z mého týmu:
SEO bylo dříve souhrnem kroků k zalíbení se robotům, kteří stránky hodnotili a na čtenáře se moc nemyslelo. Díky tomu, že se život přesouvá do online prostředí, je optimalizace pro vyhledávače spíše krok, jak si uvědomit, jak důležitý je hodnotný čtivý obsah na webu (včetně obrázků, infografik nebo videí). To je vlastně on-page SEO. O tento obsah se pak podělíme s kolegy, obchodními partnery nebo na sociálních sítích a zainteresované osoby ho s radostí sdílejí. To je off-page SEO.
Myslete na své čtenáře ve vašem oboru a sdílejte s nimi informace, které je zajímají. Myslete také na kroky, které zmínil Dan a úspěch ve vyhledávání přijde.
Z toho všeho vyplývá, že vyhledávače milují weby s kvalitním obsahem, na kterých to prostě žije. A přesně tohle vám dokáže zajistit například blog na vašem webu – a o tom si řekneme v příštím videu.